![]() ![]() ![]() |
Helt ærligt har pinkfloydhyldest.dk aldrig været først med de seneste nyheder og kommer det nok heller aldrig. Jeg får mine oplysninger på nettet og hvis du læser det her, er du på nettet, og har adgang til de samme oplysninger, som jeg har. Så ofte er denne side "død", og nogle gange skriver jeg lidt.
Oprindeligt udgivet i 1978 blev Richard Wrights soloplade Wet Dream aldrig rigigt den store success.
Hvad jeg har læst
mig til, så var det heller ikke en plade Wright selv udtrykte så stor tilfredshed med.
Nu her 15 år
efter hans død, har familien så fået sat i værk.
I anledning af det der burde have været Richard Wrights
80 års fødselsdag, har hans børn Gala og Jamie fået Steven Wilson til at remixe Wet Dream, så det
kan genudgives.
Først på CD og streaming 28.juli 2023.
Senere på året, 29 september, også på vinyl og bluray. Det er så her
jeg har svært ved at sidde stille, for det betyder 5.1 remix.
Her er et indlæg fra netop Steven Wilson, som jeg har sakset fra Facebook:
My remix of Richard Wright’s ‘Wet Dream’ will be released on CD and streaming platforms
on what would have been Richard’s 80th birthday, 28th July.
Deep blue transparent marbled vinyl and blu-ray
formats follow on 29th September. The blu-ray additionally includes 5.1 and Dolby Atmos mixes as well as
never-before-seen personal archive videos.
The new mix additionally includes 2 extra passages of music that
were edited out of the original mix.
Most people know that Pink Floyd have always been my favourite band, so it was a real honour to be commissioned
by Richard’s children Gala and Jamie Wright to remix this relatively underrated and beautiful entry in the Floyd
canon. For anyone hearing the album for the first time it will become apparent just how much of Richard’s DNA
runs through Pink Floyd. His distinctive rhythm patterns, signature keyboard sounds, vocals, jazz influences,
and style of play exude throughout. All formats feature images and brand-new artwork commissioned and art-directed
by Gala and Jamie and designed by Carl Glover. The original Hipgnosis artwork features in the vinyl booklet.
Jeg ved ikke helt med de der to musikpassager, som ikke kom med på originalpladen. Der er ofte en grund til at man fravalgte lige de to numre.. men jeg ved at jeg glæder mig til at få fingre i den blu ray til september
Coronaen kom og hele verden lukkede ned. Vi måtte ingenting og kunne ingenting når alt
nu var lukket ned.
Det betød også at folk som Roger Waters måtte aflyse den turnee,
som ellers var meget tæt på at gå i gang.
Heldigvis udnyttede Waters sin isolation bedre end mange andre.
I et studie optages
et musiknummer som regel i flere spor. Så musikkerne er ikke nødvendigvis i studiet på
samme tid. Når man kan det, så kan man vel også sidde forskellige steder i verden, og
indspille hver sin del til det der senere bliver mixet til et nummer.
Det er lige
præcis det Waters benyttede sig af, da han 2020 begyndte at underholde os på nettet. Jeg
hørte det på Facebook, men ved ikke om han også udgav det andre steder.
Det var
5 numre han gjorde det med:
Mother
Two Suns in the Sunset
Vera (Inkl. Bring the
Boys Back Home)
The Gunner's Dream
The Bravery of Being Out of Range
Og så lige et bonus nummer lavet efter Lockdown
Comfortably Numb 2022
9. december 2022 har han så udgivet disse numre samlet på The Lockdown Sessions, der nu kan streames overalt.
2. juni 2023 kunne de så fås på vinyl eller CD.
Det der skulle være fælles for de 6 numre er, at de blev skiftende brugt som ekstranumre
på Waters forrige koncert.
Det nummer der skiller sig mest ud her, bliver nok
Comfortably Numb. Det er ikke optaget på samme måde under Corona nedlukningen som de andre numre.
Det er indspillet her, efter den Nordamerikanske del af "This is not a Drill" er overstået.
Det er en meget dyster/dysotopisk version af det gamle nummer fra 1979. Ifølge Waters er det
ment som en slags wake up call: Det behøver ikke at være sådan.
Det enhver Pink Floyd nørd lægger mærke til, ved netop denne udgave af Comfortably Numb, er at
der mangler noget meget markant fra det originale nummer. Guitaren er væk, eller rettere
Gilmour er væk.
Så nu sidder den her nørd / jeg altså med tvivlenede sind, og kan ikke
beslutte mig for, om jeg skal være glad for den kunstneriske gevinst ved denne 2022 udgave,
eller om jeg skal græde over den evindelige kamp mellem de to meget gamle alpha hanner. Den kamp
bidrager ikke med noget af kunstnerisk værdi.
Jeg bestræber mig på, at ikke have reklamer her på min side. Enfoldigt da hele min side
er en stor reklame for Pink Floyd og hvad dertil hører.
Nu bringer jeg så en reklame for
et teaterstykke, som kommer op på Øster Gasværk september 2023.
Der er så 2 grunde, til at jeg gør det alligevel. Den ene er, at jeg synes, at det er monsterfedt, at man vil opføre det gamle velkendte værk her i Danmark. At de skal have Johan Olsen fra Magtens Korridorer til at synge, gør det kun endnu vildere.
Den anden grund er, at jeg altså ikke ligefrem hver dag kommer i fjernsynet, men
i forbindelse med et indslag på TV2 Lorry, ville de interviewe en Pink Floyd fan.
Det blev mig.
Så jeg susede ind til København og fandt hen til Østre Gasværk, som jeg
faktisk aldrig havde set tæt på.
Undrer du dig over titlen "Another Brick in the Wall part 5?
På den dobbelt LP der udkom
i november 1979 var der Part 1, part 2 (Kom kort efter som single) og part 3.
Part 4 er
så en opera skrevet af Julien Bilodeau og selvfølgelig bygget over The Wall. Den havde
premiere i 2017
Kan du huske den? Det kan jeg ikke - overhovedet - men man kan læse om den på nettet,
og den kom tydeligvis heller aldrig til Europa.
Nu har Waters så givet Øster Gasværk lov til at komme med deres fortolkning af det
efterhånden gamle mesterværk, og det gør det til "Part 5".
Efter interviewet takkede journalisten mig, for at jeg gad møde op. He he, selv tak. Hvis nogen gider at høre mig tale om Pink Floyd kommer jeg gerne rendende
This is Not a Drill
Nu er koncerterne i Danmark rullet videre. Nåede du det ikke, så er der i skrivende stund stadig koncerter i
vores nabolande du kan komme til at opleve.(Det skal lige siges, at dette er skrevet i maj måned - jeg opdaterer
ikke altid min side så ofte...)
For at fange den spæde start på denne tour, skal vi tilbage til 2019. Waters havde netop overstået sin
Us+Them tour og næste punkt på programmet burde være udgivelsen af den tour som film. Filmen var ligesom
lavet, og vi havde været i biograffen og se den.
Men sådan leger vi ikke. Waters begynder nu at planlægge den næste tour. Og det skal gå
hurtigt, for det er planen at denne tour skal være mere politisk, og det amerikanske
præsidentvalg 2020 er under opsejling. Waters vil ikke risikere at Trump skal vinde.
Så kom Corona / Covid-19 og som bekendt lukkede verden ned.
Waters hævdede allerede den gang, at denne tour ville blive mere politisk end "Us+Them".
Budskabet "This is not a Drill" er helt klart meget politisk betonet, og meget i tråd med filmen
"Us+Them" og lidt i tråd med klimaaktivisternes "Der er ikke en planet B".
Denne tour skulle ses i en sammenhæng med alle de kampe for klimaet, vi ser verden over.
Som overskrift på Rolling Stone Magazine kunne man læse ordene:
Roger Waters Plots North American Tour, Calls on Human Race to "Change or Die"
Læs evt. selv denne artikel fra januar 2020 på Rolling Stone
Det skulle dog vise sig, at det ikke var klimaet, der kom i centrum af den poitiske debat
Waters fik startet.
Men politik kom i den grad i fokus under planlægningen af denne tour
Der opstod hurtigt et problem med datoerne i Polen. En byrådspolitiker i Krakow havde
indkaldt til et møde,
der skulle stemme, om at gøre Roger Waters til "Persona Non Grata".
Grunden er Waters
udtalelser om krigen i Ukraine og mere specifikt et åbent brev til Ukraines førstedame.
Der er i dag ikke planlagt en eneste tourdato i Polen 2023.
Nu er jeg jo ikke så hurtig til at skrive om nyheder her på siden, og det her er noget der
stadig er under udvikling, men jeg ønsker ikke at pinkfloydhyldest.dk skal risikerer at ende i en
politisk kampzone, så jeg vil gøre alt for at holde mig så objektiv til dette emne som muligt.
Lad mig nævne at senere fulgte Frankfurt trop og stoppede hans planlagte koncert dér. Byrådet
i Frankfurt forsøgte at overtale byrådet i Munchen til at gøre det samme, men i skrivende stund
ser dén koncert ud til at blive gennemført.
Aflysningen affødte så en reaktion fra en række andre internationale kunstnere, der protesterede mod
den måde lokalpolitikkere blandede sig i hvad / eller hvem der måtte optræde i "deres" by.
Det var så prominente navne som: Eric Clapton, Brian Eno, Nick Mason, Peter Gabriel, Robert
Wyatt og Tom Morello.
Seneste udvikling er at Waters har vundet en anke mod bystyret, og har nu fået
lov til at spille i Frankfurt.
Jeg tvivler på at vi har oplevet de sidst reaktioner på disse aflysninger og heller ikke oplevet de sidste modstandere af Waters politiske udtalelser, så jeg må nok hellere springe til et andet emne.
Koncerterne:
Der var 2 datoer i Danmark. Begge i København.
Scenen.
Som noget nyt for Waters er scenen nu i centrum, med publikum hele vejen rundt.
Jeg oplevede
det som en kæmpe gevinst rent visuelt. Der er selvfølgelig masser af klip på nettet, hvis du ikke selv fik
oplevet at stå midt i det... eller rettere når han står midt i det hele, og publikum er hele vejen rundt
Jeg synes stadig hans "The Wall" var det ultimative - men det her er bestemt fedt.
Der er mange delte meninger om dette udspil. Så lad os slå en ting fast:
Hey Hey Rise Up er udgivet for at støtte Ukraine under den russiske invasion. Både moralsk og
økonomisk støtte.
Vi er mange der er rystede over Putins invasion, og jeg skal ikke komme
mere ind på krigen her. Det jeg vil sige er, at David Gilmour har Ukrainsk svigerfamilie
og dermed ukrainske børnebørn (Hans søn Charlie som vi nørder kender fra
The Division Bell.
Så uhyrlighederne kommer nok lidt tætter på Gilmour og hans familie.
Så er det jo ikke unaturligt at ville gøre noget. De fleste af os føler bare magtesløshed,
men Gilmour har en platform han kan råbe op fra. Han kan tage sit gode navn, og
det alene vil få millioner til at lytte. Han har så en endnu større platform
og et endnu større navn, og det er selvfølgelig Pink Floyd. Waters lærte for mange
år siden, at det navn alene åbner uendeligt mange døre. Det vidste Gilmour allerede i midtfirserne og
det er det han benytter til at få opmærksomhed og gerne lidt økonomiske midler til
Ukraine.
Så kan kritikkerne og vi andre begynde at kigge på den kunstneriske værdi af
dette nye udspil, men ligegyldigt hvad vi siger, så er det ikke det der er
pointen her.
Men det er Gilmour og Mason, og de er hvad der juridisk er tilbage af Pink
Floyd. De har blandt andet Guy Pratt med, som også længe har været involveret
i Pink Floyds musik.
For selve sangen står ukraineren Andriy Khlyvnyuk fra et amerikansk rockband der hedder
Boombox.
Sangen er en gammel ukrainsk frihedssang fra 1914 der hedder
noget på ukrainsk som oversat til dansk vistnok betyder "Oh den røde viburnum på engen"
(Viburnum er en plante med røde bær. Den hedder faktisk pibekvalkved på dansk men nu er
vi vist ude på et sidespor...)
Animals
I 2015 udkom Roger Waters gamle plade
Amused to Death i en restaureret udgave. Remixet og blandt andet i et 5.1 surround mix. Det
blev mixet af Pink Floyds gamle ven siden 1978 James Guthrie , med hjælp fra
Joel Plante. Fuldt fortjent vandt de en Grammy for deres arbejde dengang.
Nu har de to igen remixet en
gammel plade. Lad os se om de også får priser denne gang.
Allerede i 2018 var Guthrie og Plante færdige med at remixe Pink Floyds klassiker Animals fra 1977. Spørger du
mig, så har de bestemt fortjent en pris for det - kald den Grammy eller hvad som helst.
Igen er der et 5.1 mix lavet med kæmpe respekt for
den oprindelige udgave, men stereo mixet bliver også rost i vide kredse.
OK ofte er jeg bagud med nyhederne her på pinkfloydhyldest.dk, men denne gang er deres 2018
remix altså først udgivet 4 år senere.
En fyr der hedder Mark Blake skrev et forord til pladen.
Det blev bestemt ikke et David Gilmour brød sig om, så han nedlagde veto mod udgivelsen.
Først fire år senere kom Animals 2018 remix så på gaden. Uden dette forord.
Jeg vil måske give Gilmour ret, i at der står ret meget Waters mig her og Waters mig der, i det berygtede
forord af ham Blake, men hvis det nu er sandheden, så ville det være løgn, hvis de formulerede det anderledes
Vurder selv. Waters har lagt det op på sin hjemmeside:
Hvad jeg ønsker mig til jul? At Waters og Gilmour atter slutter fred.
Det er en stor ting i Pink Floyd kredse, som jeg her på pinkfloydhyldest.dk er
skøjtet let henover. Der er kommet to meget store udgivelser til fansne og især
nørderne, der virkelig kunne fordybe sig i en masse materiale.
Først kom sjovt nok "The Early Years", som dækkede
årene 1965 til 1972.
Så kom i 2019 "The Later Years" som dækkede årene fra 1987
til 2019, og det er denne boks de nu er begyndt at sælge i brudstykker. Havde det været en Hollywood film,
havde man kaldt det her en "Spinoff", men man kan også kalde det en måde for
pladselskaberne at tjene penge på. For mig er det faktisk en måde at spare penge
på, når jeg nu ikke er interesseret i hele pakken.
Den tidlige boks står i dag til ca.4.000 kroner og den senere boks forlanger Gaffa her i september
2021 6.500,- for!
Så for dem uden så store budgettter, eller os nærigrøve, er det
fint nok, at man kan købe den i brudstykker.
Nok er jeg stor Pink Floyd fan
(Der blev du overrasket, hva'?) men jeg er også en nærigrøv, og jeg ved at jeg aldrig
får tid til at sidde og lytte til de mange mange timer af "Hidtil-ikke-udgivet-materiale"
og "remixes".
Så er det godt, ja det er det, at man kan købe den del man selv er interesseret i.
Den første bid der slap fri af boksen, var A Delicate Sound of Thunder, som jeg skyndte mig ud at købe på Blu Ray. Hidtil har jeg kun haft lydsporet fra den på CD, men nu kan den så købes som restaureret liveoptagelser. Det var de første koncerter jeg så med Pink Floyd (Faktisk så jeg den så også 4 gange der i 1987 / 1988)
Næste skridt blev så et remix af A Momentary Lapse of Reason i blandt andet 5.1 surround. Der er vist forskellige pakker man kan vælge imellem. Alt fra vinyl over DVD til Blu Ray med forskellige mængder ekstra materiale.
Og alt det her udkom, før de nåede at sende Animals genudgivelsen på gaden.
Rekordernes auktion. Gilmour sælger ud af sine guitarer
The Black Strat solgt for $ 3.975.000
Auktionen er for længest overstået. 20.juni i 2019, så det er snart nogle dage siden. I mellemtiden har
jeg ledt efter en del af de tal, eller beløb om du vil, der kom ud af auktionen, som jeg sidenhen har leget lidt med.
Jeg har tastet alle priser ind i et regneark. Først vurderingsprisen. Så den pris auktionshuset kalder
"Realized". Det gav mig så totalerne, hvoraf den mest kendte jo nok er, at auktionen indbragte omkring
141.800.000 kroner - godt over 21 millioner dollaser.
Senere så jeg en video på nettet (Herunder), hvor der bliver budt på The Black Strat. Der slutter budet på
3.300.000 $ og det undrede mig, for jeg havde prisen stående som 3.975.000 $. Det viser sig at den
pris Christie oplyser som realized, er med deres eget salær. Fair nok, men så er det samlede beløb,
som Gilmour fik ud i sidste ende, ikke 141 millioner. Den er cirka 25 % mindre. Så den samlede sum Gilmour smed
ud på klimatosserne, er "kun" knap 19.000.000 $. Christie tjente 2.500.000 $ på denne auktion.
Jeg skal ikke kunne sige, om det er en fair indtjening, men jeg ved da, at vi er mange Pink Floyd og Gilmour
fans verden over, der har fulgt med i denne auktion gratis. Var man i USA, kunne man komme ind og se
alle guitarerne udstillet og læse om dem. Hjemme i stuen kunne vi gå på virtuel tur blandt
alle hans guitarer, og hente billeder i så god kvalitet, at man kan se alle ridser og slitage på
guitarerne.
Det mest overraskende jeg fik ud af mit rengeark, var vurderingspriserne. Jeg er mildest talt noget rystet over den store forskel, der er på slutresultatet og vurderingen. Den samlede vurdering løb op i 1.600.000 $, men salget endte altså på over 13 gange så meget, 21.490.750 $, men hvad forstår jeg mig også på auktioner...
Der var 127 lot-numre. Heraf var der 2 forstærkere (Lot 57 og lot 66) og en flightcase (Lot 126)
Lot 4 var der ikke. Det forsvandt ikke undervejs, men var der heller ikke dengang de trykte kataloget.
Der var selvfølgelig elektriske guitarer og akustiske. Der var mindst en banjo og to-tre lapsteel guitarer
og i hvert fald en venstrehånds-guitar.
Hidtidige rekord for en guitar var 2.700.000 $ og det var en Fender Stratocaster med autografer af
Eric Clapton, Mick Jagger, Keith Richards, Brian May, Jimmy Page, Jeff Beck, Pete Townshend, Mark
Knopfler, Ray Davies, Liam Gallagher, Ronnie Wood, Tony Iommi, Angus and Malcolm Young, Paul McCartney,
Sting, Ritchie Blackmore, Bryan Adams og selvfølgelig David Gilmour. Den blev solgt i 2005 til fordel for
"Reach Out to Asia"
En anden rekord blev slået ved salget af Gilmours C.F. Martin D-35 - 1969, som han har spillet på siden 1971. Solgt for 900.000 $ - dyreste akustiske guitar nogensinde solgt. Med salær blev det 1.095.000 $, hvilket svarer til cirka 7.227.000 DKK.
Well to me it's not a luxury, it's an essential. I need to take my guitar with me, my acoustic Martin D-35 guitar, because life is impossible without a guitar.
Se min liste over alle guitarerne. Klik på en guitar for at få et større billede.
Det er faktisk ret skarpt billede, som virkelig viser alle ridser og detaljer på
de flotte musikinstrumenter.
Christies
Eller læs hele kataloget på 184 sider, som Chritie også udgav, hvor guitarerne selvfølgelig er vist, og så er der en beskrivelse af dem, og en del bagrundshistorie.
10. marts 2020 var vi i biografen og blev sidenhen præsenteret for en DVD-udgivelse.
Nick Mason Live at the Roundhouse
Det er
selvfølgelig for længest overstået. Det var lige før landet lukkede ned for Kina-virus.
Det hed "One Night Only", så det var om at slå til, hvis du ville se den på et større
lærred end dit eget derhjemme.
Nu må du stille dig tilfreds med hjemmebiografen
Og selvfølgelig kom den i massevis af forskellige udgaver. CD / DVD / Blue Ray / Dobbelt vinyl og alt muligt tilbehør
Nå, nok om "The Roundhouse" optagelserne. Lad os tale om selve koncerten.
Det var meningen at de skulle have været på tour det meste af sommeren, men det fik kineserne sat en grundig stopper for. Mason er dog - heldigvis - ikke sådan til lige at slå ud af kurs, så han stardede igen, så snart verden lukkede op efter Coronaen. Det var meningen at han skulle starte igen i 2021, men det blev altså 2022, men så kom han også både til Værket i Randers d.14 maj og til København på Det kongelige Teaters Gl. Scene to dage senere.
Nå, lad os skrue tiden lidt tilbage:
Hvis du fejlagtigt troede, at du ved at gå ind på pinkfloydhyldest.dk, fik en side
skrevet af en Pink Floyd ekspert, så tog du fejl.
Havde du nemlig spurgt mig før 2014, så
havde jeg sagt, at Pink Floyd ALDRIG udgav en ny plade. Det gjorde de så med The Endless River.
Og hvis du havde spurgt mig, om Nick Mason nogensinde ville tage på turnee under sit eget
navn, og uden en af de to andre, så havde jeg grinet af dig. Men det gjorde han så.
Hvor end lille "turnee" det her så er, så er det i Masons navn. Og jeg kan sige,
at Mason er fuldt ud med. Så jeg skal aldeles ikke prøve, at forkleine det han har gang i.
Tværtimod. Uden at komme med en koncert anmeldelse, så vil jeg sige, at det var
en sublim koncert, der gjorde alt "det gamle lortemusik" stor ære. Bragte nyt liv
til de omkring 45 - 50 år gamle sange.
Til at starte med ærgrede jeg mig over, at det var så få koncerter og kun i London,
men lykken smilede til alle Europæiske Pink Floyd nørder: Han udvidede med en Europa-turnee.
Senere udvidede han så det nu er en verdensturne - omend flest Europæiske koncerter. Her i
2022 er han stadig på vej rundt i verden.
Første gang Nick Mason tog hyldest til "A Saucerful of Secrets" og "Piper at the Gates of Dawn" forbi Danmark, var 3. september 2018 hvor Mason med band spillede i Forum i København.
Efter København fortsatte han i efteråret 2018 tilbage i England. Derefter tog han til Nordamerika og kom så tilbage til Europa til sommmeren 2019s festivaler
Læs mere på hans side www.thesaucerfulofsecrets.com/
Da han var i København første gang, spillede han som sagt i Forum. Det vil sige Forum kunne han ikke
fylde, så det er noget de kalder "Black Box" hvor de lukkede en stor del af arenaen
af. Der var godt fyldt - enkelte ledige sæder - den aften i Forum. Jeg synes jeg hørte
at der var omkring 3.000 publikummer.
Med sig på scenen har han Gary Kemp, Guy Pratt, Lee Harris og Dom Beken. (Jeg må erkende at jeg kun kender Guy Pratt).
Mason uploadede et billede af deres set-liste på Facebook dengang. Den er her til venstre.
Herunder har jeg setlisten fra den aften i Forum - det er næsten det samme. Jeg har
prøvet at sætte årstal på de numre der er med. Også lige hvilke plader de oprindeligt
er fra.
Skal jeg her røbe at det yngste nummer er fra 1972? Så hvis du ville ind og
høre "Keep Talking" eller "Comfortably Numb" så var du gået forkert.
Jeg synes at det er flot og modigt af Mason, at tage på turnee med sådan en set-liste og jeg kan kun sige at vi var mange der nød det helt vildt. Ved godt at Waters laver noget af et show, som i lyd og effekter overgår det her, men der var en anden original stemning den aften i Forum. Noget jeg tror ligger meget tættere på det Pink Floyd der var, på den tid denne musik kommer fra.
Koncerten blev indledt med to musiknumre, før Mason rejste sig op med sin mikrofon, og bød velkommen. Blandt andet sagde han:
As you may know, we are not the Australian Roger Waters, and we are not the Indonesian David Gilmour. We are Nick Mason's Saucerful of Secrets! I think the only thing for me to say, is that I'm having more fun now than at almost any other time in my musical career...
Interstellar Overdrive (Barrett, Waters, Wright, Mason) The Piper at the Gates of Dawn 1967
Astronomy Domine (Barrett) The Piper at the Gates of Dawn 1967
Lucifer Sam (Barrett) The Piper at the Gates of Dawn 1967
Fearless (Waters, Gilmour )Meddle 1971
Obscured by Clouds / When You're In (Waters, Gilmour) Obscured by Clouds 1972
Arnold Layne (Barrett) Deres Første single fra 1967
Vegetable Man (Syd Barrett) Aldrig officielt udgivet 1967
If / Atom Heart Mother Suite / If (Barrett, Waters, Wright, Mason) Atom Heart Mother 1970
The Nile Song (Waters) More 1969
Green Is the Colour (Waters) More 1969
Let There Be More Light (Waters) A Saucerful of Secrets 1968
Set the Controls for the Heart of the Sun (Waters ) A Saucerful of Secrets 1968
See Emily Play (Barrett) Deres anden single fra 1967
Bike (Barrett) The Piper at the Gates og Dawn 1967
One of These Days (Gilmour,Mason, Waters, Wright) Meddle 1971
Ekstra numre:
A Saucerful of Secrets (Waters, Wright, Mason, Gilmour) A Saucerful of Secrets 1968
Point Me at the Sky (Waters, Gilmour) Single fra 1968
Vil du høre hvad du glip af, eller genhøre noget fra den aften? Så prøv at søge på You Tube
om der er nogle gode klip.
Hele koncerten lå ellers i en fed multi-cam version
og rigtig god lyd faktisk, men blev fjernet grundet ophavsrettigheder. Der er sikkert
noget derude.
Ellers kan jeg kun anbefale den officielle DVD/Blu ray
Lad mig runde af med Guy Pratts ord efter The Nile Song:
Thank You very much. I've always wanted to play that song. That was the first Pink Floyd
song I really knew. And of course it's only now that I realice it because back at school it was
on Relics. Wich was the only album any of us could afford. There it was half prize over here....
fantastic album of course with artswork by one Nick Mason.
In 2006 when I was preparing to go on tour with David Gilmour, and we were getting our set together, David
asked us all for suggestions. Songs we'd like to play. And so I suggested we play that. And David
suggested perhaps I'd like to play for another band. So now I do and what a great band it is.
Nick Mason - Unattended Luggage
Man skal ride på bølgen når den er der. Lige nu er Nick Mason på alle Pink Floyd fans
læber. Den annonyme trommeslager der bare altid følger trop, står pludselig på egne ben.
Så skal muligheden for at promovere sig selv da heller ikke misses.
Som titlen "Unattended Luggage" antyder, er det noget Mason har haft i bagagen i gennem
flere år. Hverken han eller nogen anden har passet på denne bagage. Nu bliver kufferterne
så hevet frem i lyset, og sat til salg.
Det drejer sig om 3 kufferter:
Fictitious Sports
Profiles
White of the Eye
Nu kan du så købe disse 3 udgivelser samlet i en lille boks.
Jeg ønsker Mason alt held og lykke, men med al respekt, så er der en grund til, at
der ikke er nogen der har passet på denne bagage. Første kuffert er ikke rigtigt "Nick
Mason's Fictitious Sports", men i virkeligheden "Carla Bley's Fictitious Sports".
Mason har bare lagt navn til, og hjulpet en lille smule, men ALLE numre er skrevet
af Carla Bley
Den anden kuffert er lavet i samarbejde med en hvis Rick Fenn, men
blev aldrig den store succes.
Jeg var faktsisk slet ikke klar over at den tredje
kuffert var udgivet. Rick Fenn og Mason har lavet musik til flere film, men at denne
skulle skille sig ud, var jeg altså ikke klar over.
Smag og behag. Held og lykke Mason - og kom snart til Danmark igen.(Og det gør Mason og band så. Han kommer til Randers 2021)
Husker du Ca Ira som Waters udgav i 2005?
Jeg må erkende, at jeg endnu ikke har fået
hørt den, eller endsige købt pladen. Jeg er bange for at det ender på samme måde med
Waters seneste projekt. Det er dog befriende at vide, at Waters spænder så vidt og behersker
så forskellige genrer. Det gør ham vel kun til en større kunstner.
The Soldiers Tale
Jeg fik streamet et par afsnit af pladen da den udkom.
Ja det blev nok til mere end et par, men den fangede mig godt nok ikke. Beklager.
At jeg er fan af Waters, betyder ikke at jeg labber alt i mig, bare der står hans
navn ved. Der er 46 afsnit og det er Stravinskys fra 1924.
Hvis man læser på Wiki vil man se at originalen hed L'Histoire du soldat (Historien om en soldat). Det var et teater stykke, der skulle læses, spilles og danses (lue, joue et danse) af tre skuespillere og en eller flere dansere. Som sagt musik komponeret af Igor Stravinsky og tekst af en schweizisk forfatter C. F. Ramuz, baseret på en russisk folkehistorie.
Hvis du ligesom jeg ikke brænder efter at høre hele denne udgivelse, så kan det være at du bare undrer dig over coveret. På bagcoveret, 3 rækker bag soldaten, sidder Fanden eller Djævlen om du vil. Han er også at finde på forsiden af coveret, hvor han er på vej ud af biograffen (Det blev en fandens langtrukken forestilling). Gruden til at han er med, kommer fra historien, hvor soldaten sælger sin violin til Djævlen for en bog om den økonomiske fremtid.
Meget mere kan jeg ikke fortælle om dette udspil. Fik jeg sagt, at der er 46 numre/akter? Er det nu, du er på vej ud af biografen også?
Roger Waters er blevet færdig med sin tour kaldet US + Them.
156 shows i 35 lande blev det til i følge Waters' hjemmeside.
Han startede efter Donald Trump devisen "America First" og er siden gået videre til
Australien og New Zealand og sidste del af 2018 stod den på Sydamerika.
I starten
af 2018 var han i Europa, og showet var i Danmark i august.
Taget i betragtning
hvor lillebitte land vi er, så er det
faktisk mange koncerter han spillede her. En koncert i Sverige, to i Norge og fem i det kæmpe
Tyskland. Så er tre koncerter her i landet relativt mange!
Salg af billeter og VIP pakker gik vist strygende.
"We are going to take a new show on the road, the content is very secret," said Roger Waters. "It'll be a mixture of stuff from my long career, stuff from my years with Pink Floyd, some new things. Probably 75% of it will be old material and 25% will be new, but it will be all connected by a general theme. It will be a cool show, I promise you. It'll be spectacular like all my shows have been.
Og det var et kæmpe Waters show igen.
Salgstalen fra Waters hjemmeside fortsatte da også:
Roger Waters' legendary live performances are renowned as immersive sensory experiences featuring high class, state-of-the-art audio visual production and breathtaking quad sound. This new tour promises to be no exception; following months of meticulous planning and visionary craft, US + Them will inspire crowds with its powerful delivery and take the audience on an unforgettable musical journey.
Personligt var jeg lidt skuffet over de billetpriser, han lagde for dagen.
Sidst han var på tournee var jeg inde og se showet tre gange, men denne gang bliver
det ved den ene gang. Jeg synes at 990,- for en almindelig gulvplads, er langt over
det rimelige. Nå, det skulle vise sig at showet var skruet sammen, så dem på sidelinjen
fik en hel del show, som dem midt i salen, med "kr.990,- billetter", så gik glip af.
Hvis du vil se billeder og læse en masse fans anmeldelser, så kan jeg klart anbefale
Facebook. Der er et forum, der har overtaget det gamle "Us and Them" - hvis du husker det.
Facebook
Der er både videoer, fotos og så en hel del anmeldelser. Dejlig læsning.
Setlisten, som det så pænt hedder på dansk, er her. For øvrigt fundet på ovennænte forum.
Et klip der er at finde på den her Facebook-gruppe, er der hvor Waters giver publikum en sviner.
Tydeligvis er Waters godt klar over, at folk har en forventning om, at få noget fed musik
og et sceneshow, der slår alt, man hidtil har set. De færeste er kommet for at blive belært
med Waters politiske budskaber. Waters.. hold kæft og spil en plade! Det er ikke bare
min holdning. Senere på sin tour kom han til Brasilien. Der er / var et nært forestående
præsidentvalg. Der valgte Waters også at ytre sin holdning til de forskellige præsident
kandidater. Det faldt ikke i så god jord blandt hele hans publikum.
Waters du har ikke noget at lære "folket", med din gang fra socialist til kapitalist. Spil noget musik - det ved du noget om!
Havde du ikke mulighed for at se nogle af de tre show denne gang, eller vil du bare gerne vide, hvad det drejer sig om? Så er her hvad Waters sagde da han spillede Royal Arena om lørdagen, med henvisning til publikums reaktion om fredagen. Igen fra Facebook
På tuben kunne man finde hele koncerten fra København... men den er selvfølgelig fjernet. Der ligger sikkert noget godt derude endnu.
Før brokkede jeg mig over billetpriserne, og nu må jeg erkende at jeg også
var skuffet over showet. Ked af at sige det. Jeg havde forventet, at han havde
taget meget mere, af det han havde lært under The Wall med i det her show.
Især også når man læste "reklamen" for showet:"Roger Waters' legendary live
performances are renowned as immersive sensory experiences featuring high class,
state-of-the-art audio visual production and breathtaking quad sound.
This new tour promises to be no exception;"
OK musikken skal jeg ikke
klage over. Det var en god blanding af Waters og Pink Floyd, og det blev fremført
topproffessionelt.
Et hurtigt vue over set-listen viser dog, at der er en masse Pink Floyd, som lovet, men det eneste "Waters" der er, er fra den seneste plade "Is This the Life....". Ikke noget fra The Pros and Cons, eller KAOS, eller Amused to Death. Heller ikke noget af det blandede han har lavet ind imellem
Nå. Hvem havde han med til at spille den fantastiske musik?
Dave Kilminster på guitar selvfølgelig, men også to andre nemlig en fyr ved navn Gus
Seyffert og så den unge Jonathan Wilson. Sidstnævnte var også med på indspilningen af
"Is This the Life We
Really Want?".
Så havde han selvfølgelig også Jon Carin på piano, keyboards og
lap steel sågar (Den mand er guld værd). Yderligere en mand på piano og keyboards;
Bo Koster.
Ian Ritchie på saxophone og Joey Waronker på trommer / percussion.
Jess Wolfe og Holly Laessig lagde stemmer til -ja jeg kan ikke få mig selv til
at kalde det "backing vocals" for det er jo meget mere end det
Waters i biografen igen
Igen efter en veloverstået koncert en film lavet af Sean Ewans.
2. og 6.oktober 2019 i biografer over hele verden
Så var det spændende hvad det blev til denne gang.
Sidst var det lidt af en roadmovie. En meget
vigitg rejse for Waters. Bestemt en flot film og jeg tror at det eneste kritikpunkt jeg
hørte dengang, var at man gerne på DVD'en havde haft muligheden for at se koncerten uafbrudt.
Det var så ikke helt det samme denne gang. Det var i langt højere grad musikken der var i centrum.
Det var vi mange der var fuldt tilfredse med -det er jo musikken vi kommer efter.
Noget der var rimeligt sikkert, var at det blev en meget politisk motiveret film. Og sådan
er det, bare det ikke går ud over musikken.
På Waters' Facebook side, som er Waters talerør, kan man læse følgende:
A Night of Statement, Defiance, Protest
Expierience the Love, Equality, Hope
Roger Waters Us+Them
Som jeg har nævnt herover, da jeg skrev om den turnee der lægger bag denne film, så er ikke
alle lige vilde med at høre Waters politiske taler. Det faldt heller ikke i lige god jord over alt
blandt publikum i Royal Arena. Der var også kraftige reaktioner under hans besøg i Brasilien.
Denne film kom i mine øjne slet ikke så langt ud. Skulle jeg have dømt ud fra de citater jeg fandt på Waters
Facebook side (Dem der står herover), så havde jeg troet at filmen var blevet MEGET mere politisk.
Filmen blev først præsenteret allerede i september 2019 på Venedig filmfestival.
Jeg har intet hørt eller læst om denne præsentation, så jeg antager at den ikke fik den
helt vildt store opmærksomhed..
Udover filmen og musikken, så er der en anden stor fordel ved disse biograf-events. For der
kan man møde alle jer andre Pink Floyd fans. Det plejer at være en aften, hvor man møder mange af dem, man normalt
kun skriver med på nettet.
Vi er nogle stykker, som har mødtes ved disse lejligheder siden
Gilmour's On an Island i 2006
Fik du set den i din lokale biffegraf?
16.juni 2020 blev filmen frigivet
Måske ved du det allerede.
Måske har du allerede fået
løst problemet
Jeg opdagede det en kold november morgen 2018. Havde huset for
mig selv. Det var tid til kvalitetstid med kvalitetsmusik. Det stakkels anlæg var
blevet forsømt i den seneste tid, og stod og sygnede hen.
Dark Side of the Moon
i surround! Det er lige kuren! Håndtaget drejet godt op.
Men sådan skulle det ikke gå.
Med skiven i afspilleren skete der bare ingenting!
Blu Ray discen i Immersion boxen virker ikke. Måske har den gjort det, men efter et stykke tid, holder den i hvert fald op med at virke.
Men det er tydeligvis et velkendt problem. Producentetn er klar over det, og man skal
bare kontakte dem, for at få byttet den.
Jeg fandt ud af at man skulle skrive til
en adresse i England, og så ville de komme med instrukser.
Så fik jeg understående mail tilbage, og sendte skiven til England, og ventede tålmodigt.
Har fået at vide fra flere andre, at det er problemtfrit, og det gjorde det også for mig.
Hi there,
If your enquiry is regarding a faulty 'Dark Side of the Moon' Blu-ray contained
in the Immersion Box Set, please send that faulty disc to the following address
along with your details for us to send you a replacement disc. You do not need
to send any original packaging - just the disc.
DSOTM BD Replacement
PO Box 263
Wirral
CH29 9FU
United Kingdom
PLEASE REMEMBER TO INCLUDE YOUR ADDRESS FOR REPLACEMENT DISC.
You should receive your replacement disc in approx 4 weeks.
Update 8th August 2018
We have just a new batch off replacement discs from
the manufacturer so can continue sending out replacement disc. Apologies to those
who have not yet received their disc yet but they will be sent out shortly.
Update 12th July 2018
First batch of discs were sent out last week after delay
getting to us from RoyalMail. Rest assured we have a second batch going this week
so please dont worry and apologies for the delay.
Update 30th June 2018
Replacement discs will begin to be shipped out on Monday
2nd July. If you are concerned about whether your disc has been received, let me
know your name and address.
Best,
aeCreate
Bliver ventetiden for lang, kan jeg røbe, at boksen også indeholder en DVD med Dark Side of the Moon i 5.1
"Doctor Strange is always changing size"
Jeg blev overrasket da jeg så "Doctor Strange" - en film fra 2016 med Mads Mikkelsen
som skurk og Benedict Cumberbatch som Doctor Strange. Jeg blev selvsagt ikke overrasket
over at se Mikkelsen som skurk, men jeg blev helt opstemt, da jeg hørte tonerne
af noget velkendt Pink Floyd musik - rimeligt kort inde i filmen.
Instellar Overdrive
Det var ikke hele nummeret, men nok til at enhver Floyd-fan vil fryde sig.
OK, det var så det. Ikke mere der... eller? Jo jeg måtte lige på nettet og se hvad
forklaringen var.
Det var en længere forklaring. Et var at instruktøren Scott
Derrickson, er glad for musik fra den æra. Det var efter sigende også meningen at
han ville have haft andet med, blandt andet af Bob Dylan. Det blev kun til intoren
til dette gamle syrenummer fra Barrets glansperiode.
Men hvorfor nu denne forbindelse mellem Pink Floyd fra 1967 og en film fra 2016?
Ja, svaret skal findes i 1960'erne. Doctor Strange er en tegneserie fra Marvel. Og her
skal vi så lige huske på at i 1967 var medlemmerne i bandet kun omkring de 20 år gamle.
Udover det havde de alle en sund humoristisk sans.
Vil du læse lidt mere om det, er det her en side jeg fandt, som oplyste mig en del:
Den Of Geek
Overskriften jeg bruger på dette indlæg? "Doctor Strange is Always Changing Size"?
Ja det er jo fra pladen More
hvor man kan høre den linje på Cymbaline
Jeg har jo hørt det nummer tusindvis af gange uden at tænke på en tegneserie. Jeg troede
at Doctor Strange var en person fra filmen (More) .. nu ved jeg bedre.
For mig er det her stort. Det er fordi jeg for nogle år siden, blev spurgt om jeg havde nogle billeder af
Star Club i København.
Jeg ledte og ledte, og spurgte i det daværende pinkfloydforum.dk, men uden held.
Om jeg bare har søgt de forkerte steder, eller om der i mellemtiden er dukket noget frem af gemmerne, det
kan jeg ikke sige, men nu kan jeg da finde en del.
Billedet her til venstre er efer sigende taget under en af koncerterne. Pink Floyd spillede der tre
aftner i træk.
Stedet lå noget så uromantisk sted som på Åboulevarden 35 i København. I dag en af de mest
trafikerede veje i København.
Jeg blev gjort opmærksom på eksistensen af disse billeder på Facebook i en gruppe der hedder "Gamle
København", men jeg fandt siden ud af at der er en hel stribe billeder på
Syd Barretts fanside. Siden skriver det godt nok som om alle billederne er taget i Stockholm, men jeg
kan forskire dig om, at de udendørs billeder er taget i København på Åboulevarden.
Det koncertbillede
der er her på siden, er som sagt fra Star Club, men det du finder på den her sydbarrettpinkfloyd-side,
er nok taget i Stockholm som de siger.
Hvad tror du så det kostede at se Pink Floyd i de dage? 10 kroner. OK "det var mange penge dengang" men så
var der altså også andre på programmet.
Nu skal det her jo ikke være en ren kopi af omtalte side, så smut derover og se hvad der er at se.
Der
er også links til bootlegs fra især koncerten i København, hvis du scroller ned på siden.
Lad os kigge tilbage på højdepunkterne. Det absolutte højdepunkt oplevede de færeste af os. Det var tilbage i maj 2011 og foregik i London:
Det bliver ikke større i Pink Floyd regi.
Måske var det meget forudsigeligt, men det ændrer ikke på at det stadig er stort. Som bekendt optrådte Gilmour
og Waters 2010 sammen til noget velgørenhed i London. "Prisen" Gilmour måtte betale Waters
for at få ham til at deltage, var at han lovede at komme og spille guitaren til Comfortably Numb på et af hans
shows på hans turnee. Siden har der været mange spekulationer om HVILKET show han så kom og spillede til. Jeg
må indrømme at jeg havde et lille håb om at det blev i Parken, da det nu var det største show i den første del
af touren, men inderste inde vidste jeg godt, som alle andre, at det ville blive i London.
Hvis du går til YouTube, kan du se
en officielt godkendt video af Comfortably Numb altså optaget torsdag d.12.5.2011 i
Londons O2 arena.
Du kan heldigvis også eje din egen skive med optagelsen på, nemlig
som ekstra materiale på Roger Waters The Wall
Fik jeg ikke sagt det ? Nåja Mason var også med til sidst. Som sagt var det "kun" nummeret
Comfortably Numb Gilmour skulle spille med på, men til afslutingen af showet, der som bekendt
slutter med nummeret Outside the Wall, kom alle musikerne på scenen sammen foran den væltede
mur. Her kom så Gilmour med og spiller på banjo og så præsenterer Waters også Mr. Nick Mason
der så kommer ind og spiller på tamburine. Så bliver det ikke meget større.
Alle tre fra
Pink Floyd på scenen sammen og de spiller et Pink Floyd nummer.
Det største scenario for
en hver Pink Floyd nørd
Rolling Stone Magazine havde en god artikel om hændelsen. Her et citat
Der er en god portion Mason humor inkluderet:
Were any more words exchanged backstage after the show?
"You mean apart
from 'Fuck off. I hate you?' 'I never want to see you again?' No."
Nogle andre højdepunkter for os danskere, må selvfølgelig være de tre gange han spillede i Danmark:
7. maj 2011 opførtes The Wall i Parken i København
13. juni 2011 opførtes The Wall i Herning's MCH multiarena
11.august 2013 opførtes The Wall igen i Parken
Hvorom alt end er, så var Parken det absolut største af alle shows på Waters turnee i 2011.
Så der var efter sigende opsat en del ekstra højttalere for at kunne tilfredsstille
de omkring 47.000 tilskuere.
Jeg læste at tallet for koncerten i Herning var
14.000 tilskuere.
Senere hen på touren blev det til flere koncerter i samme størrelse. Jeg tror den største endte med at være i Canada og den var udendørs.
Udendørs eller indendørs så var min store frygt, at det skulle gå som i Berlin 1990.
Det blev dog ved frygten. Ja, han er blevet klogere teknologien er blevet bedre,
så alt klappede.